TY - JOUR AB - Acute-on-chronic liver failure (ACLF) is a life-threatening condition in chronic liver disease (CLD) patients, often triggered by a precipitating event such as drug or viral infection. High short-term mortality (>30% within 28 days) and the lack of predictive biomarkers or effective therapies demand new preclinical approaches. We established a novel in vivo model using aged Abcb4/Mdr2-/- mice (60–65 weeks), which develop cholestatic CLD [1], in combination with a sublethal dose of hepatotoxic compound (CCl₄) to mimic ACLF. This model reproduces key ACLF features including acute decompensation on CLD background, multi-organ failure, and a critical 24-hour “golden window” predicting divergent outcomes: survival with massive hepatic necrosis and recovery, versus rapid death with minimal necrosis. Using a time-resolved transcriptomic and proteomic profiling, we identified two distinct disease trajectories: a recovery-associated metabolic signature (e.g. Acot1, Hmgcs1, G6pc), and an injury-driven inflammatory signature (e.g. Fgg, Itgam, Cd63). These molecular patterns were conserved in human ACLF datasets and associated with disease severity. ROC analysis revealed nine candidate biomarkers (e.g. Abhd4, Cd14, Slc38a2) for early prognosis. Single-nucleus RNA sequencing uncovered distinct cell populations, including hepatocytes and immune cells with enriched pro-apoptotic and ROS pathways in poor-outcome mice. To address the therapeutic impact, we tested human ABCB5+skin-derived mesenchymal stem cells and their macrophage-stimulated secretome. These stem cells enhanced hepatocyte function in vitro (e.g. albumin production), and, applied intravenously, are being evaluated in vivo for their impact on tissue injury, inflammation, regeneration, and survival. Preliminary results indicate a shift in clinical outcome in mice, with an increased survival in the ABCB5+ stem cell-treated group, suggesting a potential reduction in the proportion of poor-prognosis cases. AU - Neckermann, L.* AU - Erdösi, P.* AU - Zhang, L. AU - Assum, I. AU - Dropmann, A.* AU - Alaoua, S.* AU - Büttner, M. AU - Lin, T.* AU - Gerstner, M.* AU - Ebert, M.P.* AU - Bantel, H.* AU - Dooley, S.* AU - Kluth, A.* AU - Menden, M.P. AU - Martinez Jimenez, C.P. AU - Hammad, S.* C1 - 75522 C2 - 58024 SP - e452 - e452 TI - Preclinical evaluation of human ABCB5+ skin-derived stem cells reveals regenerative mechanisms and prognostic markers in a novel ACLF mouse model. JO - Z. Gastroenterol. VL - 63 IS - 08 PY - 2025 SN - 0044-2739 ER - TY - JOUR AU - Tergast, T.L.* AU - Protzer, U. AU - Zeuzem, S.* AU - Heitmann, L.* AU - Sarrazin, C.* AU - Lehmann, M.* AU - Ingiliz, P.* AU - Cornberg, M.* AU - Zimmermann, R.* AU - Gerlich, M.G.* AU - Buggisch, P.* AU - Wiebner, B.* AU - Wedemeyer, H.* C1 - 67415 C2 - 54161 CY - Rudigerstr 14, D-70469 Stuttgart, Germany SP - 198-201 TI - Strategietreffen: Virushepatitis in Deutschland eliminieren. JO - Z. Gastroenterol. VL - 61 IS - 2 PB - Georg Thieme Verlag Kg PY - 2023 SN - 0044-2739 ER - TY - JOUR AB - Hintergrund Medizinisches Personal ist durch die Exposition gegenüber potenziell infektiösem Material einem erhöhten Infektionsrisiko ausgesetzt. Dies gilt insbesondere für Fachdisziplinen mit aerosolgenerierenden Prozeduren (AGP). Hierfür gibt es jedoch kaum Daten, insbesondere für den ambulanten Versorgungssektor. Ziel dieser Studie war es, die Häufigkeit sowie potenzielle Risikofaktoren für SARS-CoV-2-Infektionen bei medizinischem Personal von aerosolgenerierenden Disziplinen zu erheben und zu identifizieren.Methoden Zwischen dem 16.12.2020 und 24.01.2021 wurde eine bundesweite Umfrage in den Disziplinen der gastrointestinalen Endoskopie (GIE); Hals-, Nasen-, Ohrenheilkunde (HNO); Mund-, Kiefer-, Gesichtschirurgie (MKG) und der Zahn-, Mund-, Kieferheilkunde (ZMK) durchgeführt. Hierbei wurden Daten zu SARS-CoV-2-Infektionen beim medizinischen Personal sowie potenzielle Risikofaktoren erfasst.Ergebnisse 25113 Beschäftigte in 2070 Einrichtungen wurden in die Studie eingeschlossen. Die Gesamtinfektionsrate unter dem medizinischen Personal betrug 4,7 %. Die multivariate Analyse zeigte, dass Regionen mit höheren Inzidenzraten ein deutlich erhöhtes Infektionsrisiko aufwiesen. Außerdem war das Infektionsrisiko in Krankenhäusern und bei Beschäftigten der GIE um mehr als das Zweifache erhöht (OR 2,63; p<0,01 und OR 2,35; p<0,01). Ein tendenziell erhöhtes Infektionsrisiko bestand in Einrichtungen, die bestätigte SARS-CoV-2-Fälle behandelt haben (OR 1,39; p=0,068).Fazit Das SARS-CoV-2-Infektionsrisiko für medizinisches Personal wird sowohl von Faktoren innerhalb als auch Faktoren außerhalb von medizinischen Einrichtungen bestimmt. Die Fachrichtung der GIE sowie die Tätigkeit in einem Krankenhaus beeinflussen signifikant die Infektionsraten. Eine höhere SARS-CoV-2-Inzidenzrate in der Region geht ebenfalls mit einem signifikant erhöhten Infektionsrisiko einher. AU - Römmele, C.* AU - Kahn, M.* AU - Zellmer, S.* AU - Muzalyova, A.* AU - Hammel, G. AU - Bartenschlager, C.* AU - Beyer, A.* AU - Rosendahl, J.* AU - Schlittenbauer, T.* AU - Zenk, J.* AU - Al-Nawas, B.* AU - Frankenberger, R.* AU - Hoffmann, J.* AU - Arens, C.* AU - Lammert, F.* AU - Traidl-Hoffmann, C.* AU - Messmann, H.* AU - Ebigbo, A.* C1 - 65748 C2 - 52888 TI - Risikofaktoren für SARS-CoV-2-Infektionen bei medizinischem Personal in aerosol-generierenden Disziplinen. JO - Z. Gastroenterol. PY - 2022 SN - 0044-2739 ER - TY - JOUR AU - Cornberg, M.* AU - Sandmann, L.* AU - Protzer, U. AU - Niederau, C.* AU - Tacke, F.* AU - Berg, T.* AU - Glebe, D.* AU - Jilg, W.* AU - Wedemeyer, H.* AU - Wirth, S.* AU - Siederdissen, C.H.Z.* AU - Lynen-Jansen, P.* AU - Leeuwen, P.* AU - Petersen, J.* C1 - 62666 C2 - 50921 CY - Rudigerstr 14, D-70469 Stuttgart, Germany SP - 691-776 TI - S3-Leitlinie der Deutschen Gesellschaft für Gastroenterologie, Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten (DGVS) zur Prophylaxe, Diagnostik und Therapie der Hepatitis-B-Virusinfektion. JO - Z. Gastroenterol. VL - 59 IS - 7 PB - Georg Thieme Verlag Kg PY - 2021 SN - 0044-2739 ER - TY - JOUR AB - Typhoid fever and paratyphoid fever are systemic infectious diseases of global significance caused by Salmonella enterica subspecies enterica Serovar Typhi (short name: Salmonella Typhi) or Serovar Paratyphi (short name: Salmonella Paratyphi). The course of these fecal-orally transmitted diseases is mainly characterized by a high fever. Left untreated, the course of typhoid fever can be severe and lethal. The infection is almost always acquired outside of Europe (mainly in India) and is notifiable in Germany, Austria and Switzerland. Paratyphoid is an attenuated disease of typhoid fever caused by Salmonella Paratyphi. Available vaccines only protect against Salmonella Typhi. Antibiotic resistance reflects the situation in endemic countries and shows a worrying increase of multi-drug resistant isolates. Currently, third-generation cephalosporins such as ceftriaxone are recommended as first-line therapy; if sensitive to quinolones, fluoroquinolones such as ciprofloxacin may continue to be administered. Crucial preventive measures for travelers to endemic regions include consistent water and food hygiene as well as vaccination, whereby only protection rates of 50-70 % are achieved by currently available vaccines. In the light of increasing multi-drug resistance, a more effective conjugate vaccine against Salmonella Typhi with cross-reactivity against Salmonella Paratyphi is needed more than ever. AU - Trawinski, H.* AU - Wendt, S.* AU - Lippmann, N.* AU - Heinitz, S. AU - von Braun, A.* AU - Lübbert, C.* C1 - 58182 C2 - 48194 SP - 160-170 TI - Typhus abdominalis und Paratyphus. JO - Z. Gastroenterol. VL - 58 IS - 2 PY - 2020 SN - 0044-2739 ER - TY - JOUR AB - Persistent infection with hepatitis viruses is a major medical burden that unfortunately is often ignored in the general public. This results in a massive under-diagnosis of these infections. According to the world health organization, the number of people dying every year from the consequence of hepatitis virus infection has surpassed the death rate caused by malaria and HIV and is equivalent to the one of tuberculosis. These numbers call for more intense efforts to devise more effective, ideally curative therapies that must become as widely accessible as they are e.g. for HIV infected individuals. A major step forward has been the development of curative antiviral therapy for chronic hepatitis C. In the case of hepatitis D virus, new drug candidates have been developed that should receive conditional approval very soon. For chronic hepatitis B, development is lagging behind but thanks to a re-emerging interest of pharmaceutical industry that was triggered by the success of hepatitis C therapy and the availability of novel infection systems, new attempts towards curative approaches for this highly prevalent infection are undertaken. Here we summarize the current status of therapy development for chronic viral hepatitis that ultimately aims at cure. AU - Bartenschlager, R.* AU - Urban, S.* AU - Protzer, U. C1 - 55251 C2 - 46250 CY - Rudigerstr 14, D-70469 Stuttgart, Germany SP - 61-73 TI - Towards curative therapy of chronic viral hepatitis. JO - Z. Gastroenterol. VL - 57 IS - 1 PB - Georg Thieme Verlag Kg PY - 2019 SN - 0044-2739 ER - TY - BOOK AB - Aims: Depression is commonly associated with chronic liver disease; however, its causality remains largely unknown (Lee et al. Psychosomatics 2013;54:52 – 9). Quantitative phenotypes are linked to psychiatric disorders, thus genetic studies in mice might help to identify modifier genes that influence behavior. Our aim now was to characterize the behavioral phenotype in the ABCB4-deficient (Abcb4–/– ) mouse, a well-established model for chronic cholestatic liver disease.   Methods: We used the Open Field (OF) test, which evaluates spontaneous exploratory drive, reactivity to novelty and emotionality. Specifically, time courses of distance travelled, including speed of movement and time spent in the center, and rearing frequencies were noted in 5-min-intervals. Additionally, we assessed sensorimotor gating by Prepulse Inhibition (PPI) one week after OF at different intensities. The tests were carried out with 18 Abcb4–/– mice and 20 BALB/cJ wild-type controls, aged 10 to 13 weeks.   Results: OF revealed significant genotype effects (p < 0.001) with consistently decreased locomotor activity characterized by reduced speed of movement and increased avoidance of the peripheral and central zones in Abcb4–/– mice. The time course of unconditioned behavior of Abcb4–/– mice in the OF revealed a significant genotype effect on the curve shape of the measured parameters. Furthermore, we detected a significant decrease in rearing activity for Abcb4–/– mice as compared to controls (total frequency 47.8 ± 8.4 vs. 99.0 ± 8.6 [events], p < 0.001). Assessment of PPI revealed a deficit at 69 dB intensity in female Abcb4–/– mice only.   Conclusions: Abcb4–/– mice show greater anxiety behavior and reduced exploratory activity compared to wild-type controls. However, given that ABCB4 is almost exclusively expressed in liver but not in brain, the induced locomotor behavioral alterations are most likely secondary, e.g. caused by neurochemical changes associated with the significantly reduced serum vitamin D levels recently described by us in Abcb4–/– mice. Of note, this model resembles the link between chronic liver diseases and increased stress susceptibility observed in humans.   AU - Hochrath, K.* AU - Hölter, S.M. AU - Garrett, L. AU - Glasl, L. AU - Zimprich, A.* AU - Hrabě de Angelis, M. AU - Lammert, F.* AU - Stokes, C.* C1 - 52375 C2 - 43921 SP - K283 TI - Cholestatic ABCB4-deficient mice reveal depression/anxiety-like behavior. JO - Z. Gastroenterol. VL - 51 PY - 2013 SN - 0044-2739 ER - TY - JOUR AB - Die Überarbeitung der 2004 publizierten S3-Leitlinie über „Prophylaxe, Diagnostik und Therapie der Hepatitis-C-Virus(HCV)-Infektion“ wurde vereinbart als Kooperation der Deutschen Gesellschaft für Verdauungs- und Stoffwechselkrankheiten e. V. (DGVS), der Deutschen Gesellschaft für Pathologie e. V. (DGP), der Gesellschaft für Virologie (GfV), der Deutschen Gesellschaft für Pädiatrische Gastroenterologie und Ernährung (DPGE) sowie des Kompetenznetzes Hepatitis (Hep-Net). Durch die zusätzliche Teilnahme der Österreichischen Gesellschaft für Gastroenterologie (ÖGGH) und der Schweizerischen Gesellschaft für Gastroenterologie (SGG) konnte eine internationale Leitlinie mit Gültigkeit im gesamten deutschen Sprachraum geschaffen werden. Hierzu wurden 7 Leitlinien-Arbeitsgruppen sowie ein Advisory Board gegründet, welche sich aus Vertretern der Fachgesellschaften sowie des Hep-Nets zusammensetzten (●▶ Tab. 1). Fachlich repräsentierten die Mitglieder die Disziplinen Gastroenterologie und Hepatologie, Infektiologie, Virologie, Pathologie, Pädiatrie, Transplantationschirurgie und Epidemiologie. Den Versorgungsstrukturen wurde durch die Beteiligung klinisch tätiger sowie niedergelassener Kollegen Rechnung getragen, die Sicht der Patienten repräsentierte die Patientenorganisation Deutsche Leberhilfe e.V. AU - Sarrazin, C.* AU - Berg, T.* AU - Ross, R.S.* AU - Schirmacher, P.* AU - Wedemeyer, H.* AU - Neumann, U.* AU - Schmidt, H.H.J.* AU - Spengler, U.* AU - Wirth, S.* AU - Kessler, H.H.* AU - Peck-Radosavljevic, M.* AU - Ferenci, P.* AU - Vogel, W.* AU - Moradpour, D.* AU - Heim, M.* AU - Cornberg, M.* AU - Protzer, U. AU - Manns, M.P.* AU - Fleig, W.E.* AU - Dollinger, M.M.* AU - Zeuzem, S.* C1 - 5573 C2 - 27773 CY - Stuttgart SP - 289-351 TI - Update der S3-Leitlinie Prophylaxe, Diagnostik und Therapie der Hepatitis-C-Virus(HCV)-Infektion, AWMF-Register-Nr.: 021/012. JO - Z. Gastroenterol. VL - 48 PB - Thieme PY - 2010 SN - 0044-2739 ER - TY - JOUR AU - Cornberg, M.* AU - Protzer, U. AU - Dollinger, M.M.* AU - Petersen, J.* AU - Wedemeyer, H.* AU - Berg, T.* AU - Jilg, W.* AU - Erhardt, A.* AU - Wirth, S.* AU - Schirmacher, P.* AU - Fleig, W.E.* AU - Manns, M.P.* C1 - 5378 C2 - 28282 CY - Stuttgart SP - 1281-1328 TI - Prophylaxis, diagnosis and therapy of hepatitis B virus (HBV) infection: The German guidelines for the management of HBV infection. JO - Z. Gastroenterol. VL - 45 IS - 12 PB - Thieme PY - 2007 SN - 0044-2739 ER -