TY - JOUR AB - Cancer is a severe stroke of fate for those affected and their relatives. Especially in palliative care situations, both the patients themselves and their close relatives are faced with a great challenge. In this situation it is important to meet the needs of the patient with respect to treatment as well as mental, social and spiritual matters. In close cooperation and communication on an equal level between primary treating personnel, locally caring family physicians, relatives and palliative care units, an optimal care for patients in palliative situations during and after hospitalization can be successfully achieved. AU - Asadpour, R.* AU - Pigorsch, S.U.* AU - Combs, S.E. C1 - 56693 C2 - 47203 CY - Tiergartenstrasse 17, D-69121 Heidelberg, Germany SP - 919-924 TI - End of life: Individual-together-interdisciplinary. Cooperation between radiotherapy and palliative medicine. JO - Onkologe VL - 25 IS - 10 PB - Springer Heidelberg PY - 2019 SN - 0947-8965 ER - TY - JOUR AB - Hintergrund Die Therapieoptionen der modernen Radioonkologie für die Behandlung von Hypophysenadenomen werden beschrieben. Die moderne Technik ermöglicht einen steilen Dosisabfall zum gesunden Gewebe und damit bei exzellenter lokaler Tumorkontrolle ein optimales Nebenwirkungsspektrum. Ziel Aus den vorliegenden Daten können interdisziplinäre Behandlungspfade abgeleitet werden. Material und Methoden Es wird die aktuelle Literatur zur Behandlung von Hypophysenadenomen diskutiert. Darüber hinaus werden die Techniken beschrieben, die als Radiochirurgie oder als fraktionierte Hochpräzisionsstrahlentherapie für die Behandlung von gutartigen Tumoren zur Verfügung stehen. Ergebnisse Die lokale Kontrolle von Hypophysenadenomen liegt bei etwa 80–100 %, abhängig von der zugrunde liegenden Histologie, der Größe sowie der Lage des Tumors. Bei kleineren Volumina kann eine Radiochirurgie, aber auch eine fraktionierte Strahlentherapie eingesetzt werden. Bei größeren Volumina sollte ein fraktioniertes Konzept angeboten werden. Auch bei persistierender Hormonproduktion kann ein guter Therapieerfolg erzielt werden, wobei die Normalisierung der Hormonfunktion erst mittelfristig erfolgt. Schlussfolgerung Die Strahlentherapie von Hypophysenadenomen bietet heute mit modernen Techniken ein günstiges Risiko-Effekt-Profil und sollte in der interdisziplinären Entscheidungsfindung berücksichtigt werden.   AU - Straube, C.* AU - Combs, S.E. C1 - 52554 C2 - 44074 CY - New York SP - 143–150 TI - Stellenwert der Strahlentherapie bei sezernierenden und nichtsezernierenden Hypophysenadenomen. JO - Onkologe VL - 24 IS - 2 PB - Springer PY - 2018 SN - 0947-8965 ER - TY - JOUR AB - Background. Cell transplantation provides the unique possibility to preoperatively optimize organ function or to re-establish organ function after oncological resection. Transplantation of autologous islets of Langerhans after pancreatic resection and transplantation of hematopoietic stem cells (HSC) or mesenchymal stromal cells (MSC) to optimize liver regeneration before and after liver resection are important examples of this therapy. Results. The transplantation of autologous islets of Langerhans is an internationally well-established procedure and implicates clear benefits for the metabolic control and quality of life of patients otherwise suffering from pancreoprivic diabetes mellitus. The positive effects of stem cell transplantation on the regeneration capacity of the liver is now preclinically well described and is currently under evaluation in clinical studies. Besides paracrine effects, the shedding of microparticles, which influence cell-cell communication by horizontal transfer of microRNA appears to be responsible for the immunomodulatory and pro-regenerative effects; however, it is still not completely understood how these cells interact with regenerating liver tissue. Tissue engineering techniques may have a profound impact on future oncological surgery but are so far limited to individual therapy attempts and preclinical experiments. Conclusion. The possibility of an autologous islet transplantation should be evaluated before pancreatic resection for certain indications (e.g. chronic pancreatitis, pancreatic trauma and complications after resection). Recent single center data demonstrate that this procedure can be safely and efficiently performed even for neoplastic pancreatic diseases. Due to encouraging preclinical results, the impact of stem cell transplantation for patients suffering from liver disease or for cancer patients before or during extended liver resection is currently under evaluation in clinical studies. AU - Struecker, B.* AU - Ludwig, S.* AU - Schmelzle, M.* AU - Ludwig, B. C1 - 49441 C2 - 31154 CY - New York SP - 478-487 TI - Cell transplantation for regeneration and function recovery before and after oncological resections. JO - Onkologe VL - 22 IS - 7 PB - Springer PY - 2016 SN - 0947-8965 ER - TY - JOUR AB - Der Nachweis von zur Selbsterneuerung befähigten Tumorstammzellen zunächst in Leukämien und später auch in soliden Tumoren hat unsere Vorstellungen zur Tumorentstehung und Progression grundlegend verändert. Wir verstehen heute die malignen Gliome als hierarchische Erkrankungen, in denen sich unterschiedlich aggressive Differenzierungen von einer kleinen Population von Hirntumorstammzellen ableiten. Diese Sichtweise hat unmittelbare klinische Konsequenzen, da die Hirntumorstammzellen eine ausgeprägte Therapieresistenz auszeichnet. Sie scheinen es zu sein, die alleine die adjuvante Behandlung überleben und so die Grundlage der regelmäßigen Rezidive darstellen. Die zukünftigen Behandlungsstrategien werden daher gezielt versuchen, die Hirntumorstammzellen auszuschalten. Die bildgebende und die neuropathologische Diagnostik werden dieser Entwicklung Rechnung tragen und versuchen, robuste Biomarker für Hirntumorstammzellen zu identifizieren. AU - Schlegel, J. AU - Schäfer, A.* AU - Zimmer, C.* C1 - 5613 C2 - 28891 CY - New York, NY SP - 9-17 TI - Hirntumorstammzellen und Therapieresistenz in malignen Gliomen. JO - Onkologe VL - 17 IS - 1 PB - Springer PY - 2011 SN - 0947-8965 ER - TY - JOUR AB - The present article is intended as an introduction to health economic evaluation as well as a review of economic evaluations of positron emission tomography (PET and PET/CT) in the diagnosis and management of non-small cell lung cancer. Furthermore, the transferability of the results of economic evaluations in other countries to the German health care context is assessed. With the help of a literature search 13 full health economic evaluations of staging (12 studies) and follow-up (1 study) of non-small cell lung cancer were identified. The primary health benefit measure was life years gained or quality-adjusted life years gained. All of these evaluations were based on modeling studies. Due to differences in assumptions and methodological heterogeneity, the incremental cost-effectiveness ratios varied widely. Because of the complexity of the diagnostic and therapeutic process, the transferability of international study results to the German situation is limited. The cost-effectiveness of PET for other management decisions in non-small cell lung cancer (e.g. radiotherapy planning) is still to be assessed. AU - Langer, A. C1 - 5997 C2 - 27827 CY - New York SP - 992-1002 TI - Cost-effectiveness of diagnostic interventions: Non-small cell lung cancer. JO - Onkologe VL - 16 IS - 10 PB - Springer PY - 2010 SN - 0947-8965 ER - TY - JOUR AB - The hallmarks of hyperthermia and its pleotropic effects are in favour of its combined use with chemotherapy. Preclinical research reveals that for heat killing and synergistic effects the thermal dose is most critical. Thermal enhancement of drug cytotoxicity is accompanied by cellular death and necrosis. Hereby, temperature application rate as well as sequence and time interval are important for both in vitro and in vivo thermal sensitizations of tumour cells. The positive results of phase II/III trials have definitely established hyperthermia in combination with chemotherapy as a novel clinical modality for the treatment of cancer. Hyperthermia targets the action of chemotherapy within the heated tumour. In specific clinical settings hyperthermia has proven its value and deserves a greater focus and investigation in other malignancies. To further define the role of hyperthermia in multimodal treatment, tumour patients should be included into randomized trials. AU - Lindner, L.H. AU - Issels, R.D. C1 - 3905 C2 - 28032 SP - 1063-1071 TI - Role of hyperthermia in medical oncology. JO - Onkologe VL - 16 IS - 11 PB - Springer PY - 2010 SN - 0947-8965 ER - TY - JOUR AB - Neben den direkt zelltoxischen Wirkungen von Temperaturen über 41°C kann eine Hyperthermiebehandlung im Temperaturbereich von 39-43°C das adaptive und angeborene Immunsystem beeinflussen. Dabei spielt die Art des Zelluntergangs (Nekrose oder Apoptose) eine entscheidende Rolle, ob eine pro- oder antiinflammatorische Immunantwort durch Hyperthermie (HT) ausgelöst wird. Zusätzlich dazu können Gefahrensignale wie z. B. das High-Mobility-Group-B1- (HMGB1-)Protein, Adenosine-5’-triphosphat (ATP) und Hitzeschockproteine (Hsp), die von nekrotischen Tumorzellen freigesetzt werden, die Zellen des angeborenen Immunsystems stimulieren und somit die Antitumorimmunantwort unterstützen. In dem vorliegenden Übersichtsartikel werden unterschiedliche molekulare und immunologische Mechanismen näher beleuchtet, die über eine Hyperthermiebehandlung reguliert werden. Hyperthermia treatment in the temperature range 39-43°C can influence the adaptive and natural immune system in addition to the direct toxic effect of temperatures above 41°C on cells. The type of cell destruction (necrosis or apoptosis) plays an important role in whether a pro-inflammatory or anti-inflammatory immune response is triggered by hyperthermia. In addition danger signals, such as high mobility group B1 protein, adenosine-5-triphosphate (ATP) and heat-shock protein, which are released from necrotic tumor cells, can stimulate cells of the natural immune system and therefore assist the anti-tumor response. In this review article the various molecular and immunological mechanisms which are regulated by hyperthermia treatment will be described in detail. AU - Multhoff, G. AU - Gaipl, U.* C1 - 3419 C2 - 27784 SP - 1043-1051 TI - Molekulare und immunologische Effekte der Hyperthermie auf Tumorprogression und Metastasierung. JO - Onkologe VL - 16 IS - 11 PB - Springer PY - 2010 SN - 0947-8965 ER - TY - JOUR AB - Tabakrauchen ist die wichtigste vermeidbare Ursache für Krebs. Etwa ein Drittel aller Krebssterbefälle in westlichen Ländern können auf das Rauchen zurückgeführt werden. Das Bronchialkarzinom steht dabei an führender Stelle. In Europa werden ca. 90% aller Lungenkrebssterbefälle bei Männern und 60% bei Frauen durch Rauchen verursacht. Das Risiko wird am stärksten durch die Dauer des Rauchens beeinflusst, aber auch die Anzahl der gerauchten Zigaretten spielt eine Rolle. Mit dem Rauchen aufzuhören reduziert das Risiko, und zwar um so mehr, in je jüngerem Alter man aufhört. Nach der neuesten Bewertung epidemiologischer Studien durch die IARC (International Agency for Research on Cancer) werden neben Tumoren der Lunge, der Mundhöhle, des Rachens, des Kehlkopfes, der Speiseröhre (Plattenepithelkarzinom), der Bauchspeicheldrüse, des Nierenbeckens und der Harnblase zusätzlich Tumoren der Nasen(neben)höhle, des Nasenrachenraums, der Speiseröhre (Adenokarzinom), des Magens, der Leber, der Niere, des Gebärmutterhalses und myeloische Leukämie durch Rauchen verursacht. Bei lebenslangen Nichtrauchern ist Passivrauchen ein nachgewiesener kausaler Risikofaktor für Lungenkrebs. AU - Kreuzer, M.* AU - Jöckel, K.-H.* AU - Wichmann, H.-E. AU - Straif, K.* C1 - 5875 C2 - 24494 SP - 1094-1105 TI - Rauchen, Passivrauchen und Krebserkrankungen: Aktuelle Studien aus Deutschland und ihr Beitrag zur IARC-Monographie. JO - Onkologe VL - 2 PB - Springer PY - 2006 SN - 0947-8965 ER - TY - JOUR AU - Issels, R.D. AU - Nössner, E. AU - Wust, P.* C1 - 21932 C2 - 20361 SP - 51-55 TI - Hyperthermie. JO - Onkologe VL - 8 (Suppl.1) PY - 2002 SN - 0947-8965 ER -