TY - JOUR AB - Purpose To determine the association of asymptomatic diverticular disease as assessed by magnetic resonance imaging (MRI) with adipose tissue compartments, hepatic steatosis and constitutional risk factors within a cohort drawn from a Western general population. Materials and Methods Asymptomatic subjects enrolled in a prospective case-control study underwent a 3 Tesla MRI scan, including an isotropic VIBE-Dixon sequence of the entire trunk. The presence and extent of diverticular disease were categorized according to the number of diverticula in each colonic segment in a blinded fashion. The amount of visceral, subcutaneous, and total adipose tissue (VAT, SAT, and TAT) was quantified by MRI. Additionally, the degree of hepatic steatosis, indicated as hepatic proton density fat fraction (hepatic PDFF) was determined using a multi-echo T1w sequence. Constitutional cardiometabolic risk factors were obtained and univariate and multivariate associations were calculated. Results A total of 371 subjects were included in the analysis (58.2% male, 56.2±9.2 years). Based on MRI, 154 participants (41.5%) had diverticular disease with 62 cases (17%) being advanced diverticular disease. Subjects with advanced diverticular disease had a significantly higher body mass index (BMI) (BMI: 29.9±5.1 vs. 27.5±4.6, p<0.001; respectively). Furthermore, all adipose tissue compartments were increased in subjects with advanced diverticular disease (e.g. VAT: 6.0±2.8 vs. 4.2±2.6 and SAT: 9.2±3.6 vs. 7.8±3.6, all p<0.001, respectively). Similarly, subjects with advanced diverticular disease had significantly higher hepatic PDFF (4.9 [2.7, 11.4] vs. 6.1 [5.5, 14.6], p=0.002). Conclusion Advanced diverticular disease is associated with an increased volume of adipose tissue compartments and BMI, which may suggest a metabolic role in disease development. Key Points: Diverticular disease is associated with constitutional risk factors such as BMI. Excess of adipose tissue compartments and hepatic steatosis are associated with the prevalence of diverticular disease. Our results suggest a shared pathological pathway of cardiometabolic alterations and the prevalence of diverticular disease. MRI is feasible for the assessment of adipose tissue compartments, hepatic steatosis, and diverticular disease and allows identification of patients who are at risk but in an asymptomatic disease state. Citation Format Storz C, Rospleszcz S, Askani E etal. Magnetic Resonance Imaging of Diverticular Disease and its Association with Adipose Tissue Compartments and Constitutional Risk Factors in Subjects from a Western General Population. Fortschr Röntgenstr 2020; DOI: 10.1055/a-1212-5669. AU - Storz, C.* AU - Rospleszcz, S. AU - Askani, E.* AU - Rothenbacher, T.* AU - Linseisen, J. AU - Messmann, H.* AU - De Cecco, C.N.* AU - Machann, J. AU - Kiefer, L.S.* AU - Elser, S.* AU - Rathmann, W.* AU - Peters, A. AU - Schlett, C.L.* AU - Bamberg, F.* C1 - 59908 C2 - 49112 CY - Rudigerstr 14, D-70469 Stuttgart, Germany SP - 33-41 TI - Magnetic resonance imaging of diverticular disease and its association with adipose tissue compartments and constitutional risk factors in subjects from a western general population. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 193 IS - 01 PB - Georg Thieme Verlag Kg PY - 2021 SN - 1438-9029 ER - TY - JOUR AB - Background The exposure of a pregnant woman to X-rays is an event that can cause uncertainty for all concerned. This review provides guidance on how to assess such a situation and how to determine the dose to the unborn child. In general, the use of X-rays in pregnant women in radiology should be avoided. If possible, alternatives should be used, or examinations postponed to a time after the pregnancy. This review gives a summary of the procedure for determining the radiation exposure of a pregnant woman.Method Based on the previous report of 2002 and the literature on prenatal radiation exposure published thereafter, the DGMP/DRG report on the procedure for the assessment of prenatal radiation exposure was adapted to the current state of science and technology.Results Typically, only relatively low radiation exposures of less than 20 mSv occur for the unborn child in X-ray diagnostics in the vast majority of cases. At these dose level the additional risk of damage to the embryo or fetus caused by the radiation is low and therefore only a rough conservative estimate using tabulated values are made. Only in a few types of examination (CT and interventional radiology) higher doses values might occur in the uterus. Instead of dose estimates (step 1 in the two-step model) in these cases the calculation of dose (step 2) are required and further action by the physician may be necessary.Conclusions During the assessment, it is useful to initially use simple conservative estimation procedures to quickly determine whether a case falls into this large group less than 20 mSv, where there is a very low risk to the unborn child. If this is the case, the pregnant woman should be informed immediately by the doctor who performed the examination/treatment. This avoids a psychological burden on the patient. The DGMP/DRG report suggests a relatively simple, clearly structured procedure with advantages for all parties involved (physician, medical physics experts, MTRA and patient). AU - Fiebich, M.* AU - Block, A.* AU - Borowski, M.* AU - Geworski, L.* AU - Happel, C.* AU - Kamp, A.* AU - Lenzen, H.* AU - Mahnken, A.H.* AU - Mueller, W.* AU - Oestreicher, G.* AU - Rudolf, F.* AU - Stamm, G.* AU - Starck, P.* AU - Steiniger, B.* AU - Wicke, J.* AU - Wolf, U.* AU - Wucherer, M.* AU - Zankl, M. AU - Zink, K.* AU - Zweig, C.* C1 - 61028 C2 - 49758 CY - Rudigerstr 14, D-70469 Stuttgart, Germany TI - Prenatal radiation exposure in diagnostic and interventional radiology. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. PB - Georg Thieme Verlag Kg PY - 2020 SN - 1438-9029 ER - TY - JOUR AB - Ziel: Die Möglichkeit, mit den in den Kameras von Smartphones verwendeten (CMOS-)Chips neben sichtbarem Licht auch andere elektromagnetische Strahlung zu registrieren, führte zu der Entwicklung von Apps zur Messung ionisierender Strahlung. Ziel der vorliegenden Studie war es, die Genauigkeit dieser Messmethode exemplarisch zu überprüfen und mögliche Anwendungsbereiche zu identifizieren. Material und Methoden: Es wurden 2 Apps auf 2 Hardwareplattformen im Vergleich zu einem geeichten Ionisationsmessgerät und einem elektronischen Personendosimeter getestet. Zur Erstellung der Kalibrierungskurve dienten Dosisraten zwischen 12 700 µSv/h und 5,7 µSv/h. Der Einsatz der Apps für die Messung der Streustrahlung eines C-Bogens erfolgte an einem Alderson-Rando-Phantom. Ergebnisse: Während eine App sich als unbrauchbar erwies, ergaben sich bei der anderen folgende Messwerte: Die seitlich am Phantom gemessene Streustrahlung lag mit 117 µSv/h (2 m Abstand) bis 5910 µSv/h (0,3 m Abstand) jeweils ca. um den Faktor 1,4 unterhalb der mit der Ionisationsmesskammer ermittelten Werte. Auf Höhe der Schilddrüse eines Untersuchers wurden 4200 - 4400 µSv/h gemessen. Bei geringem Abstand zum Phantom zeigte sich eine starke Winkelabhängigkeit der Messergebnisse. In 0,3 m Abstand war bei einem Abkippen des Smartphones um 45° nach unten eine Abnahme von 3000 µSv/h auf 972 µSv/h, nach oben eine Zunahme auf 5000 µSv/h zu verzeichnen. Im Abstand von 1 m war dieser Effekt deutlich schwächer. Schlussfolgerung: Es konnte gezeigt werden, dass ein Nachweis ionisierender Strahlung mit Smartphone-Kameras prinzipiell möglich ist. Trotz überraschend guter Messergebnisse ist die Genauigkeit aufgrund starker Winkelabhängigkeit für die Personendosimetrie nicht ausreichend. Eine qualitative Aussage im Sinne eines Dosiswarners ist jedoch möglich. AU - Kaireit, T.* AU - Stamm, G.* AU - Hoeschen, C. AU - Wacker, F.K.* C1 - 24794 C2 - 31682 SP - 558-562 TI - Smartphones jetzt noch smarter? - Möglichkeit des Einsatzes als „Dosiswarner“. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 185 IS - 6 PB - Thieme PY - 2013 SN - 1438-9029 ER - TY - JOUR AB - PURPOSE: The validity of DIN 6857-1 to establish lead equivalence for protective clothing is evaluated by Monte Carlo simulations and measurements. MATERIALS AND METHODS: Commercially available protective clothing made of lead, lead-free and lead-composite materials has been tested regarding its protective efficacy. The analysis has been performed on the one hand in accordance with the test conditions described in the manufacturing standard DIN EN 61331-3 and on the other hand following the new DIN 6857-1 standard. Additionally, measurements have been carried out under simulated patient conditions by using an Alderson-Rando phantom. RESULTS: Following DIN EN 61331-3, the lead-free protective clothing achieved the required protective efficacy only at a restricted tube-voltage range. The test according to DIN 6857-1 showed that the protective criteria were fulfilled only by one lead-composite apron, but not by the three lead-free aprons examined. Thus, in order to guarantee the same protection as lead between 50 and 120 kV, the conditions of DIN 6857-1 must be fulfilled. CONCLUSION: A modification of DIN EN 61331-3 to account for secondary radiation is strongly advised in the case of lead-free materials. In summary, most of the protective lead-free aprons in use should be used with care, particularly for examinations with a high dose. AU - Eder, H.* AU - Schlattl, H. AU - Hoeschen, C. C1 - 1185 C2 - 27266 CY - Stuttgart SP - 422-428 TI - X-Ray protective clothing: Does DIN 6857-1 allow an objective comparison between lead-free and lead-composite materials? JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 182 IS - 5 PB - Thieme PY - 2010 SN - 1438-9029 ER - TY - JOUR AB - PURPOSE: Although the carcinogenic effect of ionizing radiation is well known, knowledge gaps persist on the health effects of low-dose radiation, especially in children. The cancer incidence rate in a cohort of 92,957 children diagnosed using X-rays in the years 1976 - 2003 in the radiology department of a large university clinic was studied. MATERIALS AND METHODS: Individual radiation doses per examination were reconstructed using an algorithm taking into account the dose area product and other exposure parameters together with conversion factors computed specifically for the equipment and protocols used in the radiology department. Incident cancer cases in the period 1980 - 2006 were identified via record linkage to the German Childhood Cancer Registry using pseudonymized data. RESULTS: A total of 87 cancers occurred in the cohort between 1980 and 2006: 33 leukemia, 13 lymphoma, 10 brain tumors, and 31 other tumors. The standardized incidence ratio (SIR) for all cancers was 0.99 (95 % CI: 0.79 1.22). A dose-response relationship was not observed for all cancers, leukemia and lymphoma or solid tumors. The cancer risks for boys and girls did not differ. CONCLUSION: No increase in the cancer incidence risk in relation to very low doses of diagnostic ionizing radiation was observed in this study. However, the results are compatible with a broad range of risk estimates. AU - Hammer, G.P.* AU - Seidenbusch, M.C.* AU - Schneider, K.* AU - Regulla, D.F. AU - Zeeb, H.* AU - Spix, C. AU - Blettner, M.* C1 - 202 C2 - 27265 CY - Stuttgart SP - 404-414 TI - Inzidenz von Kinderkrebs nach Röntgendiagnostik im Patientenkollektiv der Jahre 1976 - 2003 einer Universitäts-Kinderklinik. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 182 IS - 5 PB - Thieme PY - 2010 SN - 1438-9029 ER - TY - JOUR AB - PURPOSE: Calculation of conversion coefficients for the reconstruction of organ doses from entrance doses for thoracoabdominal babygrams of premature neonates with a gestational age of 23 and 27 weeks and of mature neonates. MATERIALS UND METHODS: Using the commercially available personal computer program PCXMC developed by the Finnish Centre for Radiation and Nuclear Safety (Säteilyturvakeskus STUK), conversion coefficients for conventional thoracoabdominal babygrams were calculated with Monte Carlo simulations in mathematical hermaphrodite phantom models describing patients of different ages. RESULTS: Conversion coefficients for the reconstruction of organ doses in approximately 40 organs and tissues of the human body from measured entrance doses during thoracoabdominal babygrams were calculated for the standard sagittal beam projections and the standard focus film distance of 100 cm. CONCLUSION: The conversion coefficients presented in this paper may be used for organ dose assessments from entrance doses measured during thoracoabdominal babygrams especially in patients in special care baby units. AU - Seidenbusch, M.C.* AU - Regulla, D.F. AU - Schneider, K.* C1 - 201 C2 - 27264 CY - Stuttgart SP - 415-421 TI - Zur Strahlenexposition von Kindern in der pädiatrischen Radiologie. Teil 7: Konversionsfaktoren zur Rekonstruktion von Organdosen beim thorakoabdominalen Babygramm. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 182 IS - 5 PB - Thieme PY - 2010 SN - 1438-9029 ER - TY - BOOK AB - Ziele: Vergleich marktgängiger Bleifrei-Produkte mit dem „Traditionsmaterial“ Blei hinsichtlich Schutzwirkung. Methode: Mithilfe der „inversen Geometrie“ nach DIN6857–1 wurden Messungen des Transmissionsfaktors an 3 Bleifrei-Schürzen sowie einer Composite-Schürze und einer Bleischürze durchgeführt. Hierfür wurde ein großflächiger Detektor verwendet, der auch die Sekundärstrahlung erfasst.   Die gleichen Schürzen wurden mit einer patienten-nahen Messanordnung mithilfe eines Alderson-Rando-Pahntomes überprüft.   Die Ergebnisse werden mit den nach dem Monte-Carlo-Verfahren berechneten Werten verglichen. Ergebnis: Alle bleifreien Produkte sind für diagnostische Röntgenstrahlung transparenter als Blei bzw. Blei-Composite-Material. Die Transmission für Streustrahlung ist im Energiebereich 70 bis 120kV um den Faktor 1,3 bis 2,7höher als für Blei oder Blei-Compositematerial.   Die überprüften Bleifrei-Schürzen entsprechen nicht den Vorgaben der neuen Norm. Schlussfolgerung: Vorhandene Bleifrei-Schürzen sollten bei Standorten des Untersuchers in Patientennähe sowie längeren Durchleuchtungszeiten nicht ohne Nachweis der Schutzwirkung weiter verwendet werden. Bei Neuanschaffung sollte auf die Erfüllung der Kriterien der Norm DIN6857–1 geachtet werden. AU - Eder, H.* AU - Schlattl, H. C1 - 51890 C2 - 43450 SP - VO325_6 TI - Röntgen-Schutzkleidung: Was leistet die neue Norm DIN6857–1 hinsichtlich eines objektiven Vergleiches von bleihaltigen und bleifreien Materialien. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 181 PY - 2009 SN - 1438-9029 ER - TY - BOOK AB - Ziele: Die maximal erreichbare Qualität von CT-Aufnahmen wird bei gegebener Dosis durch das Rauschleistungsspektrum (NPS) und der Modulationsübertragungsfunktion (MTF) bestimmt. Insbesondere bei der   Evaluierung der MTF kommen bisher noch größtenteils visuelle, subjektive   Methoden zum Einsatz. Desweiteren ist aufgrund herstellerspezifischer Konstanzprüfungen ein Vergleich der Bildqualität zwischen verschiedenen CT-Geräten erschwert. Wir entwickeln eines neutrales Verfahren, das der Bewertung der Bildqualität von CT-Aufnahmen dient. Methode: Im Gegensatz zur Projektionsradiographie werden die Bildgüteparameter MTF und NPS in CT-Systemen nicht ausschließlich von der Strahlungsdetektion am CT-Detektor beeinflusst. Die Bildgüte erfährt weitere Modifikationen durch die spezielle geometrische Anordnung von Quelle-Patient-Detektor und vom verwendeten Bildrekonstruktionsalgorithmus. Mithilfe von einfachen Prüfgeräten werden NPS und MTF bei verschiedenen Stufen der Bilderzeugungskette untersucht. Eine Analyse der Quantenausbeute des Detektors (DQE) kann nur über eine Untersuchung des inhärenten Bow-Tie-Filters erfolgen. Monte-Carlo Simulationen helfen, den Einfluss von Streuung auf die Bildgüte abzuschätzen. Ergebnis: Mittels unseres Verfahrens können nicht nur die Einflüsse von Detektor,   Filter, geometrischer Anordnung und Rekonstruktionsverfahren auf die   Bildgüte eines CT-Systems quantitativ bestimmt werden. Unser neutrales Verfahren bietet darüberhinaus auch die Möglichkeit, diese Abhängigkeiten unter CT-Systemen unterschiedlicher Gerätetypen und -hersteller zu vergleichen. Schlussfolgerung: Unser standardisiertes Verfahren, mit dessen Hilfe die Bildgüte einer CT-Aufnahme unabhängig vom Typus und Hersteller evaluiert werden können, ist Anreiz für die Weiterentwicklung bestehender CT-Systeme. Darüberhinaus ist sie Rechtfertigungsgrundlage für innovative, dosissparende Verfahren. Im Rahmen eines Kompetenzerhaltungsprojektes wird zukünftig ein Vergleich zu bisher standardmäßig eingesetzten Verfahren angestrebt. AU - Schegerer, A.A. AU - Brunner, C. AU - Schlattl, H. AU - Hoeschen, C. C1 - 51889 C2 - 43449 SP - VO316_4 TI - Innovative, unabhängige Verfahren zur Evaluierung der Qualität computer-tomographisch (CT) generierter Röntgenaufnahmen. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 181 PY - 2009 SN - 1438-9029 ER - TY - JOUR AB - Calculation of conversion coefficients for the reconstruction of organ doses from entrance doses for abdomen radiographs of 0, 1, 5, 10, 15, and 30-year-old patients in conventional pediatric radiology for the radiographic settings recommended by the German and European guidelines for quality management in diagnostic radiology. MATERIALS UND METHOD: Using the commercially available personal computer program PCXMC developed by the Finnish Center for Radiation and Nuclear Safety (Säteilyturvakeskus STUK), conversion coefficients for conventional abdomen radiographs were calculated performing Monte Carlo simulations in mathematical hermaphrodite phantom models describing patients of different ages. The possible clinical variation of beam collimation was taken into consideration by defining optimal and suboptimal radiation fields on the phantoms' surfaces. RESULTS: Conversion coefficients for the reconstruction of organ doses in about 40 organs and tissues of the human body from measured entrance doses during abdomen radiographs for 0, 1, 5, 10, 15, and 30-year-old pediatric patients were calculated for the standard sagittal and lateral beam projections and the standard focus film distances of 100 cm and 115 cm. CONCLUSION: The conversion coefficients presented in this paper may be used for organ dose assessments from entrance doses measured during abdomen radiographs of patients of all age groups and all beam collimations within the optimal and suboptimal standard beam collimations. AU - Seidenbusch, M.C.* AU - Regulla, D.F. AU - Schneider, K.* C1 - 1332 C2 - 26623 CY - Stuttgart SP - 945-961 TI - Radiation exposure of children in pediatric radiology. Part 6: Conversion factors for reconstruction of organ dose in abdominal radiography. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 181 IS - 10 PB - Thieme PY - 2009 SN - 1438-9029 ER - TY - JOUR AB - Calculation of conversion coefficients for the reconstruction of organ doses from entrance doses for chest radiographs of 0, 1, 5, 10, 15, and 30-year-old patients in conventional pediatric radiology for the radiographic settings recommended by the German and European guidelines for quality management in diagnostic radiology. Materials und Methods: The conversion coefficients for pediatric chest radiographs were calculated using the commercially available personal computer program PCXMC developed by the Finnish Centre for Radiation and Nuclear Safety (Sateilyturvakeskus STUK). PCXMC is a Monte Carlo program for computing organ and effective doses in about 40 organs of mathematical hermaphrodite phantom models describing patients of different ages. The possible clinical variation of beam collimation was taken into consideration by defining optimal and suboptimal radiation fields on the phantoms' surfaces. Results: Conversion coefficients for the reconstruction of organ doses from measured entrance doses during chest radiographs for 0, 1, 5,10,15, and 30-year-old pediatric patients were presented. Conversion coefficients were calculated for the standard sagittal and lateral beam projections and the standard focus film distances of 100cm, 115cm, and 150cm using the standard radiation qualities according to the recommendations of the German and European guidelines for quality management in diagnostic radiology. These conversion coefficients allow the reconstruction of the absorbed dose in about 40 organs and tissues of the human body for optimal and suboptimal radiation field collimations. Conclusion: The conversion coefficients presented in this paper may be used for organ dose assessments from entrance doses measured during chest radiographs of patients of all age groups with all beam collimations within optimal and suboptimal standard beam collimations. While the influence of the beam collimation on organ doses of organs localized near the center of the beam is expectedly low, the radiation exposure of organs and tissues near the boundaries of the radiation field can be considerably reduced by an optimal beam collimation. The conversion coefficients calculated for the STUK phantoms are in good conformity with values published for the GSF phantoms "Adam". "Golem" and "Visible Human". AU - Seidenbusch, M.C. AU - Regulla, D.F.* AU - Schneider, K.* C1 - 242 C2 - 26342 CY - Stuttgart SP - 1061-1081 TI - Radiation exposure of children in pediatric radiology. Part 3: Conversion coefficients for reconstruction of organ doses achieved during chest X-ray examinations. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 180 IS - 12 PB - Thieme PY - 2008 SN - 1438-9029 ER - TY - JOUR AB - Development of an algorithm for computer-assisted dose reconstruction using exposure data from a very large electronic database of a university children's hospital. Radiation dose values and new conversion factors for pediatric radiology were calculated and selected results for skull X-rays of 5-year-old patients will be presented. MATERIALS AND METHODS: Since 1976 all relevant data from daily routine X-ray examinations performed in Dr. von Hauner's Kinderspital (children's hospital of the university of Munich, DvHK) have been stored electronically in a database. This database now encompasses basic personal patient data, type of radiological procedure, individual radiographic/fluoroscopic settings, dose measurements (dose area product), individual referral criteria and radiological diagnosis. After 30 years of data gathering, the database now includes 305 434 radiological examinations (radiographs and fluoroscopies) of all age groups, from newborns to adolescents. With a computer program, called PADOS, a specific algorithm was created to calculate radiation doses using the individual dose area product values and other known exposure parameters extracted from the databases. The dose reconstruction procedure is based on the conversion factor concept. By means of the PCXMC program developed by the Finnish Center for Radiation and Nuclear Safety (STUK, Helsinki), Monte Carlo simulations were performed to calculate new conversion factors for pediatric radiology based on the radiographic technique used in the DvHK. RESULTS: The entrance dose values of skull X-rays showed a very good correlation with the changes of examination technique in the last 30 years. In our sample, the measured dose values for skull X-rays were far below the reference dose levels set by the Bundesamt für Strahlenschutz (BfS) in 2003. Conversion factors for 28 different radiographic procedures, 6 age groups, 40 reference organs, 3 beam projections, 12 voltage settings and 3 total filtration levels were calculated. The influence of collimation on the organ doses of radiosensitive organs, e. g. thyroid, bone marrow, in all age groups, especially in the very young, was able to be demonstrated. CONCLUSION: The PADOS algorithm seems to be suitable for the handling of very large and heterogeneous radiological databases and allows the reconstruction of various dose entities. AU - Seidenbusch, M.C.* AU - Regulla, D.F. AU - Schneider, K.* C1 - 2907 C2 - 25333 CY - Stuttgart SP - 522-539 TI - Zur Strahlenexposition von Kindern in der pädiatrischen Radiologie. Teil 2: Der PÄDOS-Algorithmus zur rechnergestützten Dosisrekonstruktion in der Kinderradiologie am Beispiel der Röntgenuntersuchung des Schädels. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 180 IS - 6 PB - Thieme PY - 2008 SN - 1438-9029 ER - TY - JOUR AB - The usefulness of whole-body MRI (WB-MRI) for the detection of skeletal lesions in patients with Langerhans cell histiocytosis should be documented on the basis of case presentations. MATERIALS AND METHODS: In six patients with histologically proven Langerhans cell histiocytosis, 14 WB-MRI examinations were performed to evaluate the skeletal system within disease staging (6 primary, 8 follow-up examinations). The examinations were performed on a 1.5 Tesla, 32-channel whole-body scanner. The examination protocol consisted of T 1-weighted and STIR sequences in coronal and sagittal orientation. For comparison, radiographs of the initial skeletal lesions and those that were additionally detected on WB-MRI were available. RESULTS: In 4 patients no additional skeletal lesions were found on WB-MRI besides the initial lesion leading to the diagnosis of unifocal single system disease. In 2 patients WB-MRI was able to identify additional skeletal lesions. In a 5 S year-old boy with the primary lesion located in the cervical spine, a second lesion was detected in the lumbar spine on the initial scan and in the skull and proximal femur during follow-up examination. In a 12 year-old girl with a primary lesion of the thoracic spine, WB-MRI diagnosed additional lesions in the pelvic bone and the tibia. In both patients the diagnosis of multifocal skeletal involvement led to chemotherapy. During follow-up examination, the healing response under therapy could be demonstrated. Comparison with conventional imaging showed that especially lesions located in the spine or the pelvis were not detectable on radiographs even when knowing the MR results. CONCLUSION: The extent of skeletal involvement in Langerhans cell histiocytosis has crucial impact on therapy and prognosis. Whole-body MRI has been reported to be an established method for the evaluation of disseminated skeletal disease with distinct advantages over conventional radiography and bone scintigraphy. Our results suggest that WB-MRI should also be the imaging modality of choice for the assessment of skeletal involvement in children with Langerhans cell histiocytosis. AU - Steinborn, M.* AU - Wörtler, K.* AU - Nathrath, M. AU - Schöniger, M.* AU - Hahn, H. AU - Rummeny, E.J.* C1 - 101 C2 - 25647 CY - Stuttgart SP - 646-653 TI - Whole-body MRI in children with langerhans cell histiocytosis for the evaluation of the skeletal system. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 180 IS - 7 PB - Thieme PY - 2008 SN - 1438-9029 ER - TY - BOOK AB - Ziele: Die physikalischen Kontrasteigenschaften von Neugeborenen bei Durchführung radiologischer Projektionsverfahren sollen virtuell untersucht und auf einen Prüfkörper übertragen werden, um die Expositionseinstellungen in Bezug auf Patienteneigenschaften zu Optimieren. Die Ergebnisse sollen verwendet werden, um experimentell Expositionsparameter zu optimieren und so die Relation zwischen Bildqualität und Dosis in der digitalen, pädiatrischen Radiologie zu verbessern. Methode: Die vorgestellten Untersuchungen sind ein Schritt zur Anpassung von Bestrahlungsparametern in der pädiatrischen Radiologie an die Gegebenheiten digitaler Aufnahmesysteme. Es wurden Monte-Carlo-Simulationen zur Bestimmung der Absorptionseigenschaften Neugeborener im Röntgenspektrum durchgeführt. Hierbei wurden aus tomographischen Daten realer Patienten erstellte Voxelmodelle verwendet. Simulationen eines Prüfkörpers wurden mit den Ergebnissen abgeglichen. Alle Simulationen wurden für monoenergetische Strahlung sowie für Röhrenspektren unterschiedlicher Energien und Filterungen durchgeführt. Entsprechend letzteren wurden Röntgenaufnahmen des Phantoms erstellt und analysiert. Die empirischen Versuche dienen als primärer Ansatz zur Einbeziehung der digitalen Detektion sowie zur Verifikation der Ergebnisse. Ergebnis: Die für Projektionsuntersuchungen an Neugeborenen unterschiedlicher Größe optimalen Einstellungen wurden bestimmt. Dies wurde durch die Kombination zweier unterschiedlicher Simulationen miteinander und im Vergleich mit einem klinischen Radiographiesystem erreicht. Die Veränderung der bisher vorgegebenen Untersuchungsparameter ist, entsprechend der im letzten Jahr vorgestellten Ergebnisse, ohne eine Erhöhung der Patientenexposition möglich. Schlussfolgerung: Neben der direkten Anwendbarkeit der Ergebnisse bietet die Methode eine hervorragende Möglichkeit, das Ziel der bestmöglichen Abbildung eines menschlichen Individuums mit quantifizierbaren Größen zu verbinden. Der Untersuchung wird ein Modell physikalisch bestmöglich angepasst. Höher aufgelöste Voxelmodelle erweitern die Methode um die Anpassung auf Detailinformationen. Speziell für digitale Aufnahmesysteme mit Möglichkeiten der Bildnachverarbeitung führen die Ergebnisse zum besten Verhältnis zwischen Bildqualität und Dosis. AU - Schöfer, F.H. AU - Schneider, K.* AU - Schlattl, H. AU - Zankl, M. AU - Hoeschen, C. C1 - 51888 C2 - 43448 SP - VO_214_4 TI - Monte-Carlo-Simulationen und Phantomstudie zur Optimierung physikalischer Parameter bei Projektionsunteruchungen an Neugeborenen. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 178 PY - 2006 SN - 1438-9029 ER - TY - JOUR AU - Eder, H.* AU - Panzer, W. AU - Schöfer, H.* C1 - 4545 C2 - 22545 SP - 399-404 TI - Ist der Bleigleichwert zur Beurteilung der Schutzwirkung bleifreier Röntgenschutzkleidung geeignet? JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 177 PY - 2005 SN - 1438-9029 ER - TY - BOOK AB - Ziele: Die Exposition von Neugeborenen bei Anwendung radiologischer Projektionsverfahren soll bestimmt werden. Die Ergebnisse sollen verwendet werden, um eine Optimierung der Relation zwischen Bildqualität und Dosis in der digitalen, pädiatrischen Radiologie zu erreichen. Methode: Die vorgestellten Untersuchungen sind ein erster Schritt zur Anpassung von Bestrahlungsparametern in der pädiatrischen Radiologie an die Gegebenheiten digitaler Aufnahmesysteme. Es wurden Monte-Carlo-Simulationen zur Bestimmung der Patientenexposition bei Lungenuntersuchungen Neugeborener durchgeführt. Untersucht wurde das Verhältnis zwischen Einfalldosis und Organdosen. Auf diese Weise wurde die Exposition für alle im Strahlengang befindlichen Organe bestimmt. Die Simulationen wurden für monoenergetische Strahlung sowie für Röhrenspektren unterschiedlicher Energien und Filterungen durchgeführt. Die verwendeten Voxelmodelle wurden aus tomographischen Daten realer Patienten erstellt. Ergebnis: Aufgeschlüsselt nach Organen wurde die Patientenexposition für digitale Detektorsysteme mit unterschiedlichen Aufnahmetechniken, berechnet und ebenso für heute übliche Bedingungen an Film-Folien-Systemen oder digitalen Systemen. Die bisher vorgegebenen Untersuchungsparameter führen aufgrund der Absorptionseigenschaften der Detektoren sowie der Möglichkeit der Bildnachverarbeitung nicht für alle Detektoren zu dem besten Verhältnis zwischen Bildqualität und Dosis. Schlussfolgerung: Mithilfe der erhaltenen Daten lassen sich Änderungen der Patientenexposition bei Verwendung unterschiedlicher Strahlungsparameter vergleichen. Dies ermöglicht Veränderungen ohne die höhere Exposition einzelner Organe. Unter Einbeziehung der Eigenschaften digitaler Detektoren soll bei gleicher Patientenexposition eine gegenüber dem heutigen Standard verbesserte Bildqualität und so die Verbesserung der Bildqualität-Dosis-Relation erreicht werden. Die Ergebnisse bilden die Grundlage für entsprechende physikalische und klinische Messungen. AU - Schöfer, F.H. AU - Schlattl, H. AU - Zankl, M. AU - Hoeschen, C. C1 - 51887 C2 - 43447 SP - VO_3101 TI - Bestimmung der Patientenexposition bei Projektionsunteruchungen an Neugeborenen mittels Monte-Carlo-Simulationen. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 177 PY - 2005 SN - 1438-9029 ER - TY - JOUR AU - Seemann, M.D.* AU - Gebicke, K. AU - Luboldt, W.* AU - Albes, J.M.* AU - Vollmar, J.* AU - Schäfer, J.F.* AU - Beinert, T.* AU - Englmeier, K.-H. AU - Bitzer, M.* AU - Claussen, C.D.* C1 - 21698 C2 - 19890 SP - 650-657 TI - Hybride 3D-Visualisierung des Thorax und oberflächenbasierte virtuelle Bronchoskopie in der operativen und interventionellen Therapiekontrolle. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 173 PY - 2001 SN - 1438-9029 ER - TY - JOUR AU - Dieler, C.* AU - Fröhlich, E.* AU - Bourquain, H.* AU - Holle, R. AU - Kummer, R. von* C1 - 21035 C2 - 19246 SP - 279-282 TI - Einfache Volumetrie ischämischer Hirninfarkte mit der Computertomographie. Interrater- und Methodenvergleich. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 171 PY - 1999 SN - 1438-9029 ER - TY - JOUR AB - An 122 CT-Einrichtungen, deren Benutzer sich freiwillig an der Feldstudie beteiligten, wurden für die häufigsten der an dem jeweiligen Gerät vorkommenden Einstellungen die Dosisworte frei in Luft auf der Rotationsachse ermittelt. Zusätzlich wurden Informationen über weitere Expositionsparameter, die für die Strahlenexposition von Patienten maßgeblich sind, gesammelt. Die Ergebnisse zeigen eine überraschend große Variationsbreite der bei CT-Untersuchungen auftretenden üosiswerte und lassen den Schluß zu, daß es nicht möglich ist, aufgrund von Angaben zur Exposition, die der Benutzer machen kann, zu verläßlichen Aussagen über die Patientenexposition zu gelangen. AU - Panzer, W. AU - Scheurer, C. AU - Drexler, G.G. AU - Regulla, D.F. C1 - 41707 C2 - 40666 SP - 534-538 TI - Feldstudie zur Ermittlung von Dosiswerten bei der Computertomographie. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 149 IS - 5 PY - 1988 SN - 1438-9029 ER - TY - JOUR AB - Common aspects and differences of xeroradiography and ionography are reviewed briefly. Tendencies connected with latent image formation in ionography, and the development of electrostatic latent images are set out. Apart from gaseous absorbers, liquid or solid absorbers may be employed for latent image formation. A sensitivity increase in gaseous ionography may be achieved by charge amplification, although with reduced resolution. As an alternative to aerosol and liquid development methods based on the distortion of deformable layers are described. A procedure yielding multiple copies with different image characteristics (edge contrast) via copies of the latent image is outlined. Finally possible closed ionography systems are mentioned which are necessary for real time imaging. AU - Seelentag, W.W. C1 - 41505 C2 - 35700 SP - 118-125 TI - Entwicklungstendenzen in der Ionographie. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 129 IS - 1 PY - 1978 SN - 1438-9029 ER - TY - JOUR AB - The annual radiation dose absorbed by about 1000 radiologists and their assistants who had been working only with diagnostic radiation, was assessed to within very small doses. About 50% of those working with diagnostic radiation had annual doses of more than 12 mrem. Only about 4% of all those working with radiological diagnosis were exposed to doses of > 500 mrem/year, i.e., to more than one tenth of the acceptable annual dose of 5 rem. The dose of 5 rem was exceeded in under 0.5% of cases in 1972, out of about 20,000 people. The dose graph approximates fairly closely to a straight line, i.e. the frequency distribution corresponds to a logarithmic normal distribution. This is useful to know if further conclusions are required. The measuring points show greater scatter in the region of higher doses, due to statistical errors. For practical purposes and in calculating occupational radiological hazards in radiological diagnosis as compared to the dose in the general population, it might also be of interest to know the average radiological exposure of the groups of individuals investigated. At about 160 mrem/year, this is considerably lower than the dose considered acceptable by the ICRP from artificial radiological sources for the population as a whole. AU - Bäuml, A.A. AU - Kurcz, I. AU - Mittmann, L. AU - Wachsmann, F. C1 - 41120 C2 - 40435 SP - 84-85 TI - Die Strahlenbelastung von in der Röntgendiagnostik arbeitenden Personen. JO - Rofo-Fortschr. Rontg. VL - 120 IS - 1 PY - 1974 SN - 1438-9029 ER -